Alla inlägg under juni 2012

Av morlillamor - 28 juni 2012 23:37

Det slutade med att mammas sköterska skickade in henne till Västervik med ambulans.

Jag ringde mamma just när de lastade in henne.

När vi la på började jag panikgråta

Jag grät och grät

kunde inte sluta

hyperventilerade

och grät

Så ringde jag till min syster P och svärmor L.

När jag pratade med mamma senare på dagen sa hon att de misstänkte att det var hjärtat som bråkade.

Fan inte det också

Fan fan fan

Jag hade tänkt åka till mamma samma dag.

Men jag orkade inte

Jag var trött, ledsen och helt förstörd


Jag åkte till henne på onsdagen

sov kvar i hennes lägenhet och åkte tillbaka på torsdagen med.

Det var inte hjärtat.

Det kunde vara ångest

ångest över allt som hänt och kommer att hända.

Hon får lugnande för det nu

Till råga på allt så har tumören i lungan växt

trots cytostatikabehandlingen så har den växt.

Det blir ingen mer strålning

inga fler cellgifter

det går inte

det hjälper inte

hon kommer inte orka

hon är för svag

"Din mamma är väldigt sjuk" säger läkaren till mig

"Hon är väldigt svag"

Det syns inte så väl på utsidan

man kan inte tro att det är så illa

men på insidan...

på insidan är det illa...

på min lilla mamma

min lilla mamma som alltid tagit hand om mig

som alltid funnits där

som jag trotsat emot som tonåring

som jag ringt vnästan varje dag som vuxen

som jag älskar så oerhört mycket

som är min mamma

min mamma...

Hon kanske får komma hem imorgon, fredag

hon vill vara hemma så mycket och länge som möjligt

jag fick fråga henne rakt ut

det var skitjobbigt

det känns elakt att tänka på, men jag har beställt hem blanketter till vita arkivet...

jag vet inte hur mamma vill ha det när hon somnat

tänkte att man kan fylla i dem , tillsammans, både hon och jag

och nån mer om någon vill...

det är nog bra att ha

man vet att livet ska sluta, man vet inte när eller hur

idag

imorgon

nästa år

om femtio år

ingen kan svara

ingen

jag älskar dig mamma

jag älskar dig



Av morlillamor - 25 juni 2012 13:38

Har inte uppdaterat något här på ett tag nu...

Mamma fick åka hem på fredagen, den 15.. Jag åkte till Västervik och hämtade henne.

När vi kom hem hade hon jätteont, så hon bad mig ge henne två morfin, jag tyckte det var mycket, men hon sa att hon fått det av sköterskorna i Västervik.

Inget mer med det.

På lördagen hade hon väldig värk fortfarande.. hon ville ha två morfin igen. Det fick hon. En liten stund efter blev hon trött.

Så hon fick vila. Klockan var 11.30

Hon sov och sov.

Jag försökte få i henne lite mat, men hon somnade hela tiden.

Jag fick mata henne.

Hon fick lägga sig igen.

Hon sov.

Jag fick knappt kontakt med henne.


Jag satt uppe i fotöljen, brevid henne, hela natten.

Ville se så hon andades.

Hon sov jättetungt.

Jag ändrade ställning på henne emellanåt.

Hon vaknade inte.

"Jordgubbar", ropade hon.

Hon pratade i sömnen.


Morgonen efter kom hemtjänsten.

Mamma sov fortfarande, men vaknade till lite när de knackade på dörren.

Så somnade hon igen.

Jag försökte få upp henne. Hon var ju tvungen att äta och gå på toaletten.

Jag skulle hjälpa henne dit. Det styrde inte riktigt för henne. Det var som att hon gick i sömnen.


Jag försökte få kontakt med henne.

"Mamma, vet du var du är?

Mamma, vet du vem jag är?"

"mmmm.." var det enda svar jag fick. Hon öppnade inte ens ögonen.

Jag ringde till en sköterska.

Hon kom.

Troligtvis slog morfinet ut henne.

Hon var helt nerdrogad.

Jag matade henne med lite smörgås.


Vid 13.30 vaknade hon.

Hon var helt klar.

Allt var som förut.

Hon pratade klart och var vaken.

Men hon kom inte ihåg något sen vi kom hem.


Jag åkte hem på kvällen, hade inte med mig några kläder.

Nattpatrullen på hemtjänsten tittade till henne under natten.

allt var ok.



På midsommarafton, följde hon med mig och A till A.s föräldrar.

Det kändes bra att hon fick komma iväg lite.

Det behöver hon.

Ha något annat att tänka på.


Idag, måndag, ringde jag till mamma på fm. Hon svarade och lät inte alls så pigg som hon gjort tidigare i veckan.

Hon hade ont över bröstet.

Sköterskan hade ringt till henne och kollat läget strax innan mig.

Hon hade sagt åt henne att ta en morfin tablett och sedan lägga sig.

Det gjorde mamma.

Nu var hon supertrött och hade fortfarande värk.

Jag sa till henne att vila, och att jag skulle ringa tillbaka efter en stund.

Jag pratade med henne alldeles nyss.

Jag väckte henne.

Nu har hon svårt att få fram ord igen. Låter frånvarande, nästan som att hon somnar under samtalet...

Inte har hon ätit något vettigt heller.

Fan.

Fan.

Fan.


Hemtjänsten kom precis när vi pratade,

jag sa åt henne att be dem hjälpa henne ordna något att äta.

"Jag ringer om en stund igen, mamma"


Fan.

fan.

fan.

Av morlillamor - 13 juni 2012 14:40

Ingen hemgång för mammsen idag heller.

Hon ringde på fm och talade om att hon inte fick åka hem idag, i morse hade hon feber...

Hoppas hon i alla fall får åka hem till helgen....

Lilla mamma....

Av morlillamor - 13 juni 2012 07:32

Igår ringde mamma och berättade att hon kanske skulle få åka hem idag.

Men var är mina kläder, frågade hon..

De tog ju jag med mig. Du åkte ju med sjukhusets kläder till Västervik.

Jag kommer med kläder när du får åka hem mamma.

Ja, så var det då så att jobbet ringde precis innan mamma och frågade om jag kunde jobba tre nätter... Visst svarar jag, behöver ju lite påfykllning i plånboken, om man säger så...

Men det var ju dumt...

Nu får vi se om hon får åka hem idag eller inte. Hon skulle ringa när de gått ronden.


Frågan är om jag verkligen kan träffa henne, jag vill absolut inte orsaka att hon blir sjuk igen. Får se hur det blir...

Men jag vill inget hellre än ge henne en stor kram!


Cellgifterna sa hon att de skulle skjuta upp två veckor. Att hon skulle få vara hemma ett tag och sen fortsätta behandlingen.

Men jag vet inte, ska ringa till avdelningen sen och höra, ibland är det lätt att mamma blandar ihop saker och missförstår.


Hon vill så gärna komma hem.

Igår sa hon att hon var lite orolig för att åka till Linköping igen och ta cellgifterna, jag vill inte bli mer sjuk nu....

Vad gör man...

Pest eller kolera...


Ska lägga mig och sova en stund till mamma ringer, så får vi se vad som händer....

En stoooor bamsekram skickar jag till min älskade, älskade mamma!!!


Av morlillamor - 11 juni 2012 14:48

Sriver för dagen nu...


Mamma ligger kvar i Västervik.

Lunginflammationen går åt rätt håll.

Igår började hon äta.

Svärmor L var där och hälsade på, och då hade hon ätit hela portionen och halva efterrätten.

Nu är hon av med droppet och syrgasen med.

Gud vad skönt!!

Nu gråter jag av glädje istället.

Små små små framsteg.


Pratade med mamma vid lunch. Hon satt och åt. Åh vad skönt att höra!


Ringde till avdelningen där hon ligger. Frågade hur det var. Det går åt rätt håll.

Undrade hur det skulle bli med den andra cytostatikabehadlingen hon skulle fått på onsdag.

De visste inte än. Läkarna ville se till imorgon eftermiddag, hur det var med henne och om hon skulle klara behandlingen.

Okej.. bara att vänta och se..


Mitt i glädjens tårar slås jag av att jag ändå inte kan åka till mamma.

Klart att jag ska bli förkyld med.

Nästäppa och sisådär i halsen. Vet inte om det är pollen eller förkylning. Men eftersom mammas immunförsvar nu är kasst, så är det inte värt att ta risken.

Jag får vänta tills det går över.... Och det suger....


Idag ska A skriva teoriprov till MCkortet.

Jag brukar skoja med mamma att hon ska få åka med honom sen.

Nähedu brukar hon säga. Det skulle du bra gärna vilja se va?! Haha!!

Idag sa hon att, ja då kan han köra mig överallt snart, tror du han gör det?

Haha, klart han gör :D

Hon är så jäkla söt, min mamma!

Man kan inte annat än skratta åt henne och hennes bravader, alltid är det nåt.

Du är så underbar, mamma! Åh vad jag älskar dig!!


Av morlillamor - 11 juni 2012 14:32

Fredag 8/6


Jag jobbade inatt.

Kom hem vid halv åtta, gick med hunden. Tänkte att det var lite tidigt att gå upp till mamma. Jag sover till nio tänkte jag och satte klockan på rigning.

Eller hur...

Vaknar kl 11, mamma ringer.

Hon låter ledsen.

Jag har fått dubbelsidig lunginflammation.. De ska köra mig till Västervik idag.

Jaha, oj då... Vad fan svarar man... jävlaskitfanihelvetenärfanskaskitentaslut?!!!

Jag springer upp till mamma.

Sitter hos henne.

Hon äter inte och dricker bara lite grann.

Sköterskan har ringt till ambulansen från västervik som kommer vid halv två - två tiden.


Jag kan inte åka med..

Jobbar i natt, vilket jag kan sjukskriva mig från.

Är pank på pengar, men väntar på att skatten ska komma in. Den skulle göra det igår eller idag men jag har inte fått något, kollade senast innan jag sprang till sjukhuset.


Jag frågar om det är ok att jag kommer på måndag till henne..

Ja visst säger hon.

Tror hon känner sig åsidosatt, jag vill vara hos henne hela tiden. Vill inte att hon ska behöva vara ensam.

Ambulansen kommer och hämtar henne.

Det var två trevliga män i alla fall.

Skönt det.

De ska förflytta henne från sjukhussängen till båren. De använder sig av en glidbräda.

Aj! gnyr mamma till när de håller på med henne.

Gjorde det ont, frågar ambulanssköterskan.

Ja, jag har cancer, svarar mamma.

Jag får ont i hjärtat, tappar luften och vill bara gråta varje gång hon säger det.

Mamma har ju inte cancer. Inte min mamma....

Fan, mamma har cancer...


Jag går hem.

Får ta med hennes rollator. Den hade inte plats i ambulansen..


Ringer till min syster P när jag kommer hem.

Berättar läget.

När jag pratar med henne kollar jag samtidigt hur mycket pengar jag har kvar.

Då ser jag att skatten har kommit in.

Jag blir arg och svär.

Sen blir jag bara ledsen. Bryter ihop totalt och bara gråter.

P gråter också.


Jag orkar inte mer.

Varför kan hon inte bara bli bra igen.

Jag gråter nu med, bara jag tänker på det.

Vilken jävla soppa.


Jag hade ju kunnat åkte med mamma till västervik då ju... Fanfanfan..

Nu var det försent att ringa sig sjuk till natten med. Jag kan inte sätta dem i klistret heller...

Jag får åka till henne imorgon.


Det är ju själva faaan att det aldrig ska ta slut!!

Av morlillamor - 11 juni 2012 14:20

Torsdag 7/6


Mamma är fortfarande supertrött..

Kräks på morgonen när jag kommer.

Sköterskor och läkare kommer in om vartannat och ställer massa frågor.

Hon hänger inte med för fem öre..

Minns inte vad de sagt och förstår inte vad de säger.

Det går in genom ena örat och ut genom det andra.

Frågorna svarar hon lite oklart och lustigt på.

Verkar inte som de förstår att det är svårt för henne.


Såg på mammas mobil att sjukgymnasten hade ringt.

de verkar inte fatta de heller.

Vi har sagt åt dem att INTE ringa till mamma, utan att de ska ringa till oss istället. Men nej, de envisas med att ringa till henne. Mamma tycker det är skitjobbigt när det ringer folk och ställer frågor om när hon kommer hem, vad hon behöver för hjälp, vilka hjälpmedel, vilka mediciner hon ska ha o.s.v Hon vet inte.

Och hon har ingen aning om vem som ringer. Hon hänger ju inte med.

Herregud, hur svårt ska det vara att fatta, hon äter många jättestarka mediciner, smärtstillande så hela hon är avdomnad, hon har fått diagnos om en dödlig sjukdom, det har hon knappats smält än. Massor händer hela tiden, läkare, sköterskor sjukgymnaster, arbetsterapeupter, hemtjänst, biståndshandläggare är bara några utav dem som hon kommit i kontakt med under senaste tiden. Hon vet inte ens vad var och en av dem egentligen är till för. Det är för mycket på en gång.

Och då ska några av dessa envisas med att ringa henne när hon ligger på sjukhuset. Ja de kanske ska fråga hur det går med rullstolen hon har. Om den passar. Ja det är ju jävligt viktigt just nu. Idioter!

Är så trött på det.


Mamma varken äter eller dricker. De har satt dropp på henne nu så hon i alla fall får näring.

De har tagit massa prover för att ha koll på hennes värden och se om hon fått någon infektion i kroppen.

Hon blir nog kvar ett tag.

får se vad de säger imorgon.



Av morlillamor - 8 juni 2012 15:17

Tisdag 5/6


Mamma är fortfarande jättetrött, men iallafall lite piggare än förut.

Idag är det dags för cytostatikan. Hon ska få den i dropp.

Jag gick till henne och fikade. Köpte med mig grodbakelser.

Mysigt!

Hon hade redan fått behandlingen när vi kom.


Jag gick hem vid 18 tiden, då började hon slumra till hela tiden.


Och imorgon är det äntligen hemgång!!




Onsdag 6/6


Sveriges nationaldag.

Sköterskan ringer på morgonen och talar om att mamma inte får åka hem idag.

Igår kväll hade hon fått hög feber och hon hade mått dåligt under natten. Hon hade sovit så djupt att de inte kunnat väcka henne. De satte till och med syrgas och en kateter på henne utan att hon märkte något.

Jag går dit så fort jag kunde.

Hon är så trött.

Sover mycket.

När hon vaknar till berättar hon att hon varit så elak mot en sköterska inatt. Svurit och varit otrevlig. Hon hade ju inte märkt att de satt syrgas och katetern, så vaknade hon och ville gå upp på toaletten och märkte att hon hade massa slangar överallt. Klart att hon blir förbannad. Sen bidrar hennes tabletter (och hela situationen med såklart) ocskå till att hon lätt tänder till.


På dagen gick jag hem för att rasta hunden och äta lite.

Jaag passade på att springa till affären innan de stängde och handlade så jag kunde göra nationaldagsbakelser. Jag tänkte att jag skulle överraska henne med det.

Jag slängde ihop dem snabbt och tog med varsin upp till henne.

Hon sov när jag kom dit så jag la bakelserna i ett kylskåp.


Hon mådde inte alls bra, så jag nämnde inte ens bakelserna för henne. Jag frågade om hon var sugen på nåt. Nej svarade hon bara.

Så här i efterhand förstår jag hur idiotiskt tänkt det var av mig. Klart som fan att hon inte vill ha en jävla bakelse när hon mår skit. Nu kom det där puckot fram igen.. Fanfanfan.


Jag gick hem på kvällen.

Bakelserna fick följa med.

Presentation


Bloggen använde jag till en början för att skriva av mig under tiden då min mor levde och var cancersjuk. Idag handlar den om mina djur, och framförallt hundträning.

Jag har en chihuahua-tjej, Tjorven (Hammarbäckens Lady Be Good) 6 år och en Rottweiler

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards