Direktlänk till inlägg 25 juni 2012

sammanfattning...

Av morlillamor - 25 juni 2012 13:38

Har inte uppdaterat något här på ett tag nu...

Mamma fick åka hem på fredagen, den 15.. Jag åkte till Västervik och hämtade henne.

När vi kom hem hade hon jätteont, så hon bad mig ge henne två morfin, jag tyckte det var mycket, men hon sa att hon fått det av sköterskorna i Västervik.

Inget mer med det.

På lördagen hade hon väldig värk fortfarande.. hon ville ha två morfin igen. Det fick hon. En liten stund efter blev hon trött.

Så hon fick vila. Klockan var 11.30

Hon sov och sov.

Jag försökte få i henne lite mat, men hon somnade hela tiden.

Jag fick mata henne.

Hon fick lägga sig igen.

Hon sov.

Jag fick knappt kontakt med henne.


Jag satt uppe i fotöljen, brevid henne, hela natten.

Ville se så hon andades.

Hon sov jättetungt.

Jag ändrade ställning på henne emellanåt.

Hon vaknade inte.

"Jordgubbar", ropade hon.

Hon pratade i sömnen.


Morgonen efter kom hemtjänsten.

Mamma sov fortfarande, men vaknade till lite när de knackade på dörren.

Så somnade hon igen.

Jag försökte få upp henne. Hon var ju tvungen att äta och gå på toaletten.

Jag skulle hjälpa henne dit. Det styrde inte riktigt för henne. Det var som att hon gick i sömnen.


Jag försökte få kontakt med henne.

"Mamma, vet du var du är?

Mamma, vet du vem jag är?"

"mmmm.." var det enda svar jag fick. Hon öppnade inte ens ögonen.

Jag ringde till en sköterska.

Hon kom.

Troligtvis slog morfinet ut henne.

Hon var helt nerdrogad.

Jag matade henne med lite smörgås.


Vid 13.30 vaknade hon.

Hon var helt klar.

Allt var som förut.

Hon pratade klart och var vaken.

Men hon kom inte ihåg något sen vi kom hem.


Jag åkte hem på kvällen, hade inte med mig några kläder.

Nattpatrullen på hemtjänsten tittade till henne under natten.

allt var ok.



På midsommarafton, följde hon med mig och A till A.s föräldrar.

Det kändes bra att hon fick komma iväg lite.

Det behöver hon.

Ha något annat att tänka på.


Idag, måndag, ringde jag till mamma på fm. Hon svarade och lät inte alls så pigg som hon gjort tidigare i veckan.

Hon hade ont över bröstet.

Sköterskan hade ringt till henne och kollat läget strax innan mig.

Hon hade sagt åt henne att ta en morfin tablett och sedan lägga sig.

Det gjorde mamma.

Nu var hon supertrött och hade fortfarande värk.

Jag sa till henne att vila, och att jag skulle ringa tillbaka efter en stund.

Jag pratade med henne alldeles nyss.

Jag väckte henne.

Nu har hon svårt att få fram ord igen. Låter frånvarande, nästan som att hon somnar under samtalet...

Inte har hon ätit något vettigt heller.

Fan.

Fan.

Fan.


Hemtjänsten kom precis när vi pratade,

jag sa åt henne att be dem hjälpa henne ordna något att äta.

"Jag ringer om en stund igen, mamma"


Fan.

fan.

fan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av morlillamor - 7 mars 2016 02:51

Det här med att blogga... det är verkligen inte min grej. Jag har inte tid, jag tar mig inte tid, jag glömmer bort, och jag har inget vettigt att skriva som någon annan vill läsa. Med det sagt... Nu har jag något vettigt att skriva. Jag be...

Av morlillamor - 3 mars 2015 00:03

Tiden går verkligen sjukt fort... Och mycket hinner hända och förändras. Sist jag skrev var jag och A i färd med att skaffa en till familjemedlem, en rottweiler. Vi hoppades då på att den utvalda kenneln skulle få många tikar i kullen och att vi s...

Av morlillamor - 5 februari 2013 13:15

Så var det tisdag igenOch en ny veckaFörra veckan var jag "långledig", har ett sånt schema, ledig var tredje vecka. Underbart tycker jag! Jobbar dock ofta extra i den veckan.Förra tisdagen började jag på en "kurs" om hundens beteende i en flock. Vi t...

Av morlillamor - 25 januari 2013 15:55

Har just kommit in från en mysig vinterpromenad med doggsenFörsökte träna inkallning med Dexter, att springa efter viltspår är mycket roligare än att hålla sig hos matte    Tjorven däremot håller sig alltid i närheten.Tänkte i mitt stilla sinne att...

Av morlillamor - 21 januari 2013 15:09

Imorgon är det fem månader sedan mamma somnade in fem månader det känns inte som hon är borta ändå är det så tomt jag förstår det fortfarande inte mamma kan inte vara borta det är ju mamma   Jag gråter ofta Tänker på dig mamma, varj...

Presentation


Bloggen använde jag till en början för att skriva av mig under tiden då min mor levde och var cancersjuk. Idag handlar den om mina djur, och framförallt hundträning.

Jag har en chihuahua-tjej, Tjorven (Hammarbäckens Lady Be Good) 6 år och en Rottweiler

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards