Direktlänk till inlägg 5 februari 2013

Ny vecka

Av morlillamor - 5 februari 2013 13:15

Så var det tisdag igen
Och en ny vecka
Förra veckan var jag "långledig", har ett sånt schema, ledig var tredje vecka. Underbart tycker jag! Jobbar dock ofta extra i den veckan.
Förra tisdagen började jag på en "kurs" om hundens beteende i en flock. Vi tittade på en hundflock, och diskuterade hundarnas olika beteenden. Man lär sig alltid något nytt. Ganska intressant det där. En sak instruktören tog upp var att hon inte trodde på att det fanns någon direkt rangordning i en flock, i alla fall ingen rangordning som var bestående. Hon menade på att olika hundar agerar "högst rangade" i olika situationer. Kan nog stämma lite det där.

Idag är det andra dagen på "kursen". Jag åker dit innan jobbet.


Har vart ute och tränat med Dexter med. Han är ju inte direkt den mest följsamma hunden. Det är inte så intressant att vara hos matte, och det vet jag beror på att jag inte gjort det intressant för honom att vara hos mig. Det är helt mitt eget fel!

Jag läser boken Kontaktkontraktet, mycket bra bok! Och den kan jag varmt rekommendera!
Där har jag snappat upp många tips!
Några använder jag i min följsamhetsträning med Dexter.

Ex. kastar jag ut ett par godbitar på marken som Dexter och TJorven sedan får nosa reda på. Innan de tröttnar går jag iväg och fortsätter promenaden en  bit. Sedan gör jag om det. När de fått in nosandet, börjar jag också leta, och "hittar" då världens godaste skatt! Mmmm vad matte är duktig på att leta tycker de då. Så då håller de sig i närheten av mig för att vara med när jag hittar en ny skatt. När jag sedan fortsatt promenaden har jag släppt ner godisbitar på marken så fort Dexter tittat på mig. Det har resulterat i att han då hela tiden är uppmärksam på mig och håller sig vid mig. Perfekt! Emellanåt försöker jag variera belöningen, med ex. lite klapp och kliande :)

Är för övrigt så jäkla nervös!
Vi planerar ju att utöka familjen med en rottisvalp. Jag (och A) vill ha en hund att verkligen jobba med. Och en rottis är ju perfekt till just det, att jobba med. Då har vi efter myyyycket sökande hittat två hundar, och en jättebra kennel, vi gärna vill ha en valp efter. Nu ska de paras, på torsdag! Aaahh, vad spännande!! Hoppas hoppas hoppas att det blir valpar, att allt går bra för tiken och valparna, att det blir flera tikar och att vi får äran att ta en av dem! Just nu är det min absolut högsta dröm! Så här hålls tummen hårt!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av morlillamor - 7 mars 2016 02:51

Det här med att blogga... det är verkligen inte min grej. Jag har inte tid, jag tar mig inte tid, jag glömmer bort, och jag har inget vettigt att skriva som någon annan vill läsa. Med det sagt... Nu har jag något vettigt att skriva. Jag be...

Av morlillamor - 3 mars 2015 00:03

Tiden går verkligen sjukt fort... Och mycket hinner hända och förändras. Sist jag skrev var jag och A i färd med att skaffa en till familjemedlem, en rottweiler. Vi hoppades då på att den utvalda kenneln skulle få många tikar i kullen och att vi s...

Av morlillamor - 25 januari 2013 15:55

Har just kommit in från en mysig vinterpromenad med doggsenFörsökte träna inkallning med Dexter, att springa efter viltspår är mycket roligare än att hålla sig hos matte    Tjorven däremot håller sig alltid i närheten.Tänkte i mitt stilla sinne att...

Av morlillamor - 21 januari 2013 15:09

Imorgon är det fem månader sedan mamma somnade in fem månader det känns inte som hon är borta ändå är det så tomt jag förstår det fortfarande inte mamma kan inte vara borta det är ju mamma   Jag gråter ofta Tänker på dig mamma, varj...

Av morlillamor - 21 januari 2013 14:38

Har inte skrivit något inlägg sedan  i somras. Har inte haft varken ork eller lust... Sista inlägget talade om att mamma skickades in med ambulans till Västervik. Hon fick komma hem. Jag minns inga detaljer längre... Mycket förtränger ma...

Presentation


Bloggen använde jag till en början för att skriva av mig under tiden då min mor levde och var cancersjuk. Idag handlar den om mina djur, och framförallt hundträning.

Jag har en chihuahua-tjej, Tjorven (Hammarbäckens Lady Be Good) 6 år och en Rottweiler

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards