Direktlänk till inlägg 25 januari 2013

Vackra vinterdag

Av morlillamor - 25 januari 2013 15:55

Har just kommit in från en mysig vinterpromenad med doggsen
Försökte träna inkallning med Dexter, att springa efter viltspår är mycket roligare än att hålla sig hos matte   

Tjorven däremot håller sig alltid i närheten.
Tänkte i mitt stilla sinne att jag skulle trötta ut dem lite genom att pulsa runt i lite djupare snö. Knallade därför ut på åkern. Joo, Dexter skuttar så snällt i snön, kommer när jag ber honom (såvida han inte hittat nån har-bajs att äta) och Tjorven, ja hon kämpar och hoppar i mina fotspår. Man får väl inte vara dum!

De behöver verkligen mycket aktivitet, trots att de är så små.
Många tror att de kan skaffa en liten hund för att slippa allt vad fysisk aktivitet heter, det är ju bara att släppa ut på gården, eller visst räcker det med en kort pisserunda ett par gånger om dan...

Neej... riktigt så är det inte. Hunden mår inte bra av det, den behöver aktivitet.
Dexter är den det märks mest på att han behöver aktiveras. Han har så mycket energi, lyssnar inte gärna, utan springer hellre iväg.
Där har vi lite att jobba med.
Dels kontakten oss emellan och dels att stimulera honom aktivt.
Jag håller regelbundet utkik efter prova på kurser i spår och sök på hyundklubbarna i närheten. Tänkte börja med honom.
Tjorven och jag ska börja på rallylydnad i april, dit har jag redan anmält oss   Ska bli skitkul!!


Har hittat en tjej som håller till utanför Skänninge som ger olika kurser, tisdag nästa vecka ska jag på en av dem. Den handlar om hundarnas flockliv. Vi ska titta på olika hundflockar och se hur de beter sig, vilka roller de olika hundarna har o.s.v Tror jag är supernyttigt! Så det ska bli skitkul!

Har också anmält mig till en annan kurs, Plattformsträning. Där man ska träna olika positioner, att jobba med varandra på avstånd o.s.v Den får Tjorven också hänga med på tror jag.
Funderar på att anmäla mig och Dexter till en kurs hon har som blandar vardagslydnad och spår/sök. Vore som klippt och skuret!
Dock kostar ju allt pengar, men det kan det ju vara värt, man får ju lätt igen det!
Nu blir det att laga middag, sen åka och jobba en sväng inatt


Tjao!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av morlillamor - 7 mars 2016 02:51

Det här med att blogga... det är verkligen inte min grej. Jag har inte tid, jag tar mig inte tid, jag glömmer bort, och jag har inget vettigt att skriva som någon annan vill läsa. Med det sagt... Nu har jag något vettigt att skriva. Jag be...

Av morlillamor - 3 mars 2015 00:03

Tiden går verkligen sjukt fort... Och mycket hinner hända och förändras. Sist jag skrev var jag och A i färd med att skaffa en till familjemedlem, en rottweiler. Vi hoppades då på att den utvalda kenneln skulle få många tikar i kullen och att vi s...

Av morlillamor - 5 februari 2013 13:15

Så var det tisdag igenOch en ny veckaFörra veckan var jag "långledig", har ett sånt schema, ledig var tredje vecka. Underbart tycker jag! Jobbar dock ofta extra i den veckan.Förra tisdagen började jag på en "kurs" om hundens beteende i en flock. Vi t...

Av morlillamor - 21 januari 2013 15:09

Imorgon är det fem månader sedan mamma somnade in fem månader det känns inte som hon är borta ändå är det så tomt jag förstår det fortfarande inte mamma kan inte vara borta det är ju mamma   Jag gråter ofta Tänker på dig mamma, varj...

Av morlillamor - 21 januari 2013 14:38

Har inte skrivit något inlägg sedan  i somras. Har inte haft varken ork eller lust... Sista inlägget talade om att mamma skickades in med ambulans till Västervik. Hon fick komma hem. Jag minns inga detaljer längre... Mycket förtränger ma...

Presentation


Bloggen använde jag till en början för att skriva av mig under tiden då min mor levde och var cancersjuk. Idag handlar den om mina djur, och framförallt hundträning.

Jag har en chihuahua-tjej, Tjorven (Hammarbäckens Lady Be Good) 6 år och en Rottweiler

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards