Direktlänk till inlägg 3 juni 2012

Lev dagen som det vore den sista

Av morlillamor - 3 juni 2012 23:45

Imorgon är det dags..

Mamma ska in på den första cytostatikabehandlingen.

Vi vet ingenting..

Ingen har berättat något om vad som kommer hända, eller hur det kommer hända.

Mamma tycker det är jättejobbigt.

Det är som att de går och hyschpyschar om allt, säger hon.

Hon har hundra frågor.

Så många att hon inte vet vad hon ska fråga när det väl finns chans.

Ja, så var det ju den där skriften på armen med, säger hon när vi pratar i telefon om det.

Vad menar du, undrar jag.

Mamma blir tyst en stund, sen säger hon, nä vad fan, nu har jag drömt igen.

Så där håller det på allt som oftast för henne. Hon drömmer saker hela tiden, även när man sitter och pratar med henne. Och hon slumrar till jättelätt. Och drömmer massor bara på korta stunder.

Hon tycker det är skitjobbigt.

Jag med.

Hon glömmer mycket av det man berättar för henne, och hon hänger inte alltid med.

Man måste prata lungt och tydligt och inte om så mycket runt ikring.

Troligtvis är det alla hennes mediciner som gör det.

Hon har höga doser smärtstillande.


Som sagt imorgon är det dags.

Hon är nog nervös

Jag är nervös

Är det nu helvetet ska börja?

Är det nu det värsta kommer?


Ibland märker jag att jag lever i förnekelse. Nej, mamma har inte cancer. Inte mamma inte. Nej, inte mamma. Hon har inte cancer. Hon är bara gammal (eller hur....) Hon har inte cancer.

Det känns inte som mamma har cancer.

Inte min mamma inte.


Fan, ta vara på familjen. Du vet inte vad du har förrän du förlorat det. Men låt det inte gå så långt innan du inser det. Snälla... jag ber dig. Ta vara på all tid du har i livet. Lev för dagen och ta vara på den. Lev inte med ånger. Uppfyll dina drömmar. Älska dina nära och kära. Tala om och visa att du älskar dem. Var inte materialistisk, det är oviktigt med materiella ting, ta vara på familjetiden istället.

Jag vet inte vad jag ska säga för att jag ska sluta ångra att inte jag tog vara på tiden tills nu. Jag vill inte att någon gör samma misstag. Gör inte det.

Lev dagen som det vore den sista.

Lova det...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av morlillamor - 7 mars 2016 02:51

Det här med att blogga... det är verkligen inte min grej. Jag har inte tid, jag tar mig inte tid, jag glömmer bort, och jag har inget vettigt att skriva som någon annan vill läsa. Med det sagt... Nu har jag något vettigt att skriva. Jag be...

Av morlillamor - 3 mars 2015 00:03

Tiden går verkligen sjukt fort... Och mycket hinner hända och förändras. Sist jag skrev var jag och A i färd med att skaffa en till familjemedlem, en rottweiler. Vi hoppades då på att den utvalda kenneln skulle få många tikar i kullen och att vi s...

Av morlillamor - 5 februari 2013 13:15

Så var det tisdag igenOch en ny veckaFörra veckan var jag "långledig", har ett sånt schema, ledig var tredje vecka. Underbart tycker jag! Jobbar dock ofta extra i den veckan.Förra tisdagen började jag på en "kurs" om hundens beteende i en flock. Vi t...

Av morlillamor - 25 januari 2013 15:55

Har just kommit in från en mysig vinterpromenad med doggsenFörsökte träna inkallning med Dexter, att springa efter viltspår är mycket roligare än att hålla sig hos matte    Tjorven däremot håller sig alltid i närheten.Tänkte i mitt stilla sinne att...

Av morlillamor - 21 januari 2013 15:09

Imorgon är det fem månader sedan mamma somnade in fem månader det känns inte som hon är borta ändå är det så tomt jag förstår det fortfarande inte mamma kan inte vara borta det är ju mamma   Jag gråter ofta Tänker på dig mamma, varj...

Presentation


Bloggen använde jag till en början för att skriva av mig under tiden då min mor levde och var cancersjuk. Idag handlar den om mina djur, och framförallt hundträning.

Jag har en chihuahua-tjej, Tjorven (Hammarbäckens Lady Be Good) 6 år och en Rottweiler

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards