Direktlänk till inlägg 28 maj 2012

jag ska måla hela världen lilla mamma

Av morlillamor - 28 maj 2012 15:15

Den 3 maj kom mammas läkare in på rummet.

Provsvaren hade kommit.

det var cancer, både i lungan och i fläcken de tagit bort.

Hon fick då diagnosen lungcancer med spridning till hud och skelett.

Han kunde inte säga något om hur framtiden skulle se ut. Han sa bara "ta vara på tiden".

Mamma blev chockad.

-Det var värre än jag trodde, sa hon.

Under hela tiden hade hon intalat sig själv att hon inte hade cancer. Det var inte det, det var något annat.

Nu fick hon beskedet.


Dagen efter fick hon åka hem.

Livet hemma började.

Det var med blandade känslor hon åkte hem.

Sjukhusets trygghet skulle försvinna. Hon skulle få klara sig själv på ett annat sätt.

Jag skulle stanna hos henne, men det var ändå inte samma trygghet.


Jag körde hem henne. Dagen innan hade jag köpt lite blommor till hennes fönster.

Jag tänkte på sången av Anita Hegerland


mamma är du ledsen, varför ler du ej

vill du jag ska måla någonting åt dig

många vackra färger har jag ännu kvar

gråt ej lilla mamma allt ska bli så bra


jag ska måla hela världen lilla mamma

full av solsken varje dag

att det regnar och är grått det gör detsamma

du ska solsken i ditt fönster ändå ha


alla blommorna du gärna ville köpa

lilla mamma jag ska måla dem till dig

jag ska måla hela världen lilla mamma

och allt ska bli så ljust och glatt för dig



Mamma hade inte haft så mycket blommor hemma på länge.

Det hade hon alltid när vi var barn. Och de piggar ju upp lite i alla fall.

Pelargon är hennes favorit. Och amaryllis.








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av morlillamor - 7 mars 2016 02:51

Det här med att blogga... det är verkligen inte min grej. Jag har inte tid, jag tar mig inte tid, jag glömmer bort, och jag har inget vettigt att skriva som någon annan vill läsa. Med det sagt... Nu har jag något vettigt att skriva. Jag be...

Av morlillamor - 3 mars 2015 00:03

Tiden går verkligen sjukt fort... Och mycket hinner hända och förändras. Sist jag skrev var jag och A i färd med att skaffa en till familjemedlem, en rottweiler. Vi hoppades då på att den utvalda kenneln skulle få många tikar i kullen och att vi s...

Av morlillamor - 5 februari 2013 13:15

Så var det tisdag igenOch en ny veckaFörra veckan var jag "långledig", har ett sånt schema, ledig var tredje vecka. Underbart tycker jag! Jobbar dock ofta extra i den veckan.Förra tisdagen började jag på en "kurs" om hundens beteende i en flock. Vi t...

Av morlillamor - 25 januari 2013 15:55

Har just kommit in från en mysig vinterpromenad med doggsenFörsökte träna inkallning med Dexter, att springa efter viltspår är mycket roligare än att hålla sig hos matte    Tjorven däremot håller sig alltid i närheten.Tänkte i mitt stilla sinne att...

Av morlillamor - 21 januari 2013 15:09

Imorgon är det fem månader sedan mamma somnade in fem månader det känns inte som hon är borta ändå är det så tomt jag förstår det fortfarande inte mamma kan inte vara borta det är ju mamma   Jag gråter ofta Tänker på dig mamma, varj...

Presentation


Bloggen använde jag till en början för att skriva av mig under tiden då min mor levde och var cancersjuk. Idag handlar den om mina djur, och framförallt hundträning.

Jag har en chihuahua-tjej, Tjorven (Hammarbäckens Lady Be Good) 6 år och en Rottweiler

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards